21 Mart 2014 Cuma

Bağımsız müzikte Karga'nın yeri








Türkiye'de çoğu indie grubun çıkış noktalarından biri olarak sayılan Karga Bar ve Karga'nın prodüktörlüğünü yapan, aynı zamanda indie müzik için önemli işler gerçekleştiren Tayfun Polat, Türkiye'deki indie müzik ve Karga'yı anlattı.


   Kadıköy eğlence ortamının en popüler yerlerindendir, Barlar Sokağı. Bu sokakta 19 senedir varlığını sürdüren Karga, birçok bağımsız müzik grubuna ev sahipliği yapıyor. Bar, sahne alanı haricinde sanat sergileride düzenlenilen mekan birçok müdavime sahip durumda. Bu grupları getiren o ''kapı açan kişi'' ise Tayfun Polat. Müzik hayatına ilk olarak doksanlı yılların başında fanzinlere müzik yazıları yazarak başlayan Tayfun Polat, ardından kendi deyimiyle müzik enstürmanı çalmaya üşendiği için müziğin organizasyon tarafında olmaya karar verdi. Doksanlı yıllardan, bugüne kadar birçok bağımsız müzisyenin sahne almasında büyük önemi olan Tayfun Polat, 2000'li yılların başında Rock'n Coke gibi festivallerin saha amirliğini yapmasının yanı sıra, ''evim gibi hissettiğim yer'' dediği Karga'da 2000 yılından beri Dj'lik ve konser düzenlemeleri yapıyor. Bununla beraber Açık Radyo'da Yerli Programı'nı yaparken, ana akım müziğin dışında kalan müzisyenlere destek oluyor.

Bağımsız görev


  Peki, Karga'nın bağımsız müziğe olan katkısı nedir? Tayfun Polat'a göre, indie diye adlandırdığımız, ancak Türkçe olarak bağımsız dediğimiz gruplara katkı sağlayarak, Karga'da sahne alıp, çıkışını sağlayan birçok grup var. Türkiye'de bu tarz grupların sahne alabileceği yer olmadığını belirten Polat'a göre Peyote ve Karga bir nevi bu görevi üstleniyor. Kendilerine gelen sahnede çalmak için birçok başvuru olduğunu belirten Tayfun Polat, bunun da Karga'da çalmanın, müzisyenler için bir önemi olduğuna dikkat çekiyor.

Tavır göstermek


  Türkiye'deki indie müzik hakkında düşüncelerini paylaşan Tayfun Polat'a göre, müzik türlerinden çok, tavır göstermek daha önemli. ''Müzisyen, müziğini üretirken bağımsız hissediyorsa, yaptığı müzik de bağımsızdır'' diyen Polat, indie'nin gittikçe popülerliştiğini, ancak müzik şirketlerinin bunun farkında olmadığını söylüyor. İnternetin önemine de vurgu yapan Polat, müzisyenlerin interneti kullanarak bağımsız kalarak, kendi medyalarını oluşturduğunu, plak firmalarına, televizyon ve radyo kanallarına ihtiyaç duymadan müzik yapabildiğini vurguluyor. Özellikle son iki yıldır bağımsız müzikte büyük bir artış olduğunu söyleyen Polat, artık cd satışınında bir öneminin kalmadığını belirtiyor. Grupların, Youtube, Deezer gibi platformlarda kendi müziğini paylaşabildiğini, belli bir tıklanma sayısına ulaşıldığında ise bu platformların izlenme oranına göre gruplara para verdiğini söyleyen Tayfun Polat, bu durumun Türkiye'de henüz plak şirketleri tarafından anlaşılmadığını, hala cd satış rakamlarına bakıldığını belirtiyor.

Görev teslimi


  Türkiye'de bağımsız müziğe bakış açısının, dünyaya göre kıyaslandığında arada zihniyet olarak büyük bir fark olduğunun altını çizen Tayfun Polat, bunun nedenini ise eğlence kültürümüzün tam olarak oluşamamasına bağlıyor. Türkiye'deki festivallerde her zaman belirli kişilerin (Duman, Şebnem Ferah, Hayko Cepkin gibi) sahne aldığını, albümü, cd'si olmamış ama güzel müzik yapan gruplara şans verilmediğini belirten Polat, popülerite algısınında değişmesi gerektiğini söylüyor. Polat, ''Büyük ama kendini tekrar eden gruplar yerine yeni gruplara şans verilmesi gerekiyor'' derken organizatörlerin, plak şirketlerinin bağımsız gruplara sahip çıkmadığını ama ünlü müzisyenlerin, bağımsız müzisyenlere sahip çıkması gerektiğinin de altını çiziyor. Bir nevi misyonunu tamamlayıp, görev teslimi gibi.

Karga'dan gezi parkı ile ilgili fotoğraf sergisinden bir görüntü

Indie'de Kadıköy'ün önemi


   Bağımsız müzik gruplarına baktığımızda, İstanbul çıkışlı grupların sayısı bir hayli fazla durumda. Sahnelerin de, özellikle Karga ve Peyote'nin de İstanbul'da olması nedeniyle indie müziğin İstanbul'da yeri var mı diye sorduğumuzda, Tayfun Polat, ''İstanbul'un yeri tabi ki var'' derken aynı zamanda Kadıköy'ü İstanbul'dan ayrı bir yerde tutuyor ve ''Kadıköy'ün yeri farklıdır, bağımsız müzikte lokomotif İstanbul'dur da diyemem, Kadıköy'dür'' diyor. Yeni çıkan grupların çıkış yerlerine bakıldığında Kadıköy'ün çok görüldüğünü belirten Polat, Kadıköy'ü bağımsız müziğin en önemli parçalarından biri olduğunu söylüyor. Gerek nüfus yoğunluğu, gerekse mekanların daha çok olması sebebiyle İstanbul'un bir numaralı yer olduğunu belirten Tayfun Polat, İzmir, Eskişehir ve özellikle son yıllarda Ankara'dan birçok bağımsız grubun çıktığını açıklıyor. Ancak Polat'a göre, Ankara'dan çıkan gruplar bile konserlere çıkmak için İstanbul'a gelmek zorunda kalıyor. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder